Motorische ontwikkeling van kinderen

Motorische screening op de basisschool

In 2022 en 2024/2025 zijn de kinderen van groep 2 tot en met groep 7 uit de Gemeente Boekel getest op hun motorische vaardigheden. Dit hebben we gedaan met de 4-S test van Van Gelder.

Opvallende resultaten

In 2022 hebben we een 0-meting gehouden en n.a.v. de resultaten zijn er een aantal actiepunten in gang gezet.

  • herschrijven van de spellessen (gymlessen)

  • gratis sportaanbod aanbieden (KWIEK sport en spel op maandagmiddag (Boekel en dinsdagmiddag (Venhorst).

  • Beweegpaden aanleggen Boekel en Venhorst rondom de scholen.

Als we de resultaten van 2022 en 2024/2025 met elkaar vergelijken zien we dat meer kinderen beter zijn gaan bewegen en dat overall het percentage kinderen dat een motorische achterstand had, ligt is afgenomen. Een mooi positief resultaat.

Uit de test kwam ook naar voren dat veel kinderen moeite hebben met het stuiteren van een bal. Dit onderdeel vraagt vooral om hand-oogcoördinatie, en juist daar scoorde een groot deel van de kinderen lager. Voor bijna iedereen was dit het lastigste onderdeel van de test.

Wat doen we hiermee?

Natuurlijk nemen we deze uitkomst mee in ons beweegaanbod. Dat betekent dat we de komende tijd extra aandacht besteden aan spelletjes en oefeningen die de hand-oogcoördinatie verbeteren, zoals balspelen, tikspelen en activiteiten waarbij gooien en vangen centraal staan. Zo maken we het niet alleen leerzaam, maar vooral ook leuk!

Waarom belangrijk?

Goed kunnen omgaan met een bal is niet alleen handig bij sporten zoals voetbal, basketbal of tennis, maar helpt kinderen ook bij hun concentratie, samenwerking en zelfvertrouwen. En bovenal: samen bewegen geeft plezier!

Uitslag motorische screening van uw kind

De leerkracht van uw kind bespreekt of deelt de uitslag van de motorische screening van uw kind. Daarbij krijgt u de onderstaande flyer met concrete tips en actiepunten die u als ouders/verzorgers samen met uw kinderen zou kunnen uitvoeren.

Heeft uw kind een (grote)motorische achterstand dan kunt u uw zoon/dochter aanmelden voor Gym Plezier. Samen met andere kinderen die ook een motorische achterstand laten zien gaan we in kleine groepjes samen gymmen. De kinderen krijgen oefeningen aangeboden die aansluiten bij hun motorische ontwikkeling.

Waarom is het belangrijk om aan een motorische achterstand te werken?

Kinderen die een (grote)motorische achtstand laten zien tijdens het buitenspelen, de gymles of bij het sporten op de vereniging merken op den duur dat zij niet meer mee kunnen met gym/sport in vergelijking tot leeftijdsgenootjes. Het kan zijn dat kinderen daardoor minder zelfvertrouwen hebben als het gaat om bewegen en geen plezier meer hebben in bewegen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ieder kind moet met plezier kunnen bewegen en daarbij lekker in zijn/haar vel zitten. Om de motorische ontwikkeling om jonge leeftijd te remediëren kan deze motorische achterstand verholpen worden en kan dit dus een positief effect hebben op het zelfvertrouwen en de motorische vaardigheden van het kind.

Kijk in de onderstaande flyer wat u als ouder kunt doen om een positieve bijdrage te leveren aan de motorische ontwikkeling van uw kind.

Heeft u interesse in Gym Plezier, klik dan op de volgende link:

Flyer motorische ontwikkeling kinderen

2.png

1.png

Motorische ontwikkeling van kinderen

De motorische ontwikkeling gaat over hoe kinderen leren bewegen: van de eerste keer omrollen tot fietsen zonder zijwieltjes. Bewegen is niet alleen gezond, maar ook belangrijk voor zelfvertrouwen, spel en leren.

Hieronder lees je per leeftijdsfase wat je kunt verwachten én hoe je je kind kunt stimuleren.


Baby’s (0–1 jaar)

Wat gebeurt er?
Je baby leert zijn hoofdje optillen, rollen, zitten, kruipen en vaak ook de eerste stapjes zetten.

Zo kun je helpen:

  • Leg je baby dagelijks even op de buik (tummy time).

  • Stimuleer rollen en kruipen door speelgoed nét buiten bereik te leggen.

  • Geef speelgoed dat goed vast te pakken is, zoals rammelaars of zachte blokjes.

  • Speel pak- en geefspelletjes: laat voorwerpen van de ene naar de andere hand gaan.


Peuters (1–3 jaar)

Wat gebeurt er?
Peuters ontdekken de wereld al lopend, klimmend en springend. Hun handjes worden handiger: bouwen, tekenen en eten oefenen ze graag zelf.

Zo kun je helpen:

  • Laat je peuter veilig klimmen en klauteren, bijvoorbeeld in de speeltuin.

  • Speel samen met ballen: rollen, gooien en vangen.

  • Dans en spring samen op muziek.

  • Stimuleer tekenen met dikke krijtjes of potloden.

  • Laat je kind torens bouwen of puzzels maken.


Kleuters (3–6 jaar)

Wat gebeurt er?
Kleuters krijgen steeds meer controle over hun bewegingen. Ze leren fietsen, springen en rennen met meer zelfvertrouwen. Hun handen kunnen preciezere taken aan, zoals knutselen en schrijven.

Zo kun je helpen:

  • Oefen fietsen met een loopfiets of zijwieltjes.

  • Ga samen springen met een springtouw of over stoeptegelranden.

  • Oefen balvaardigheden: stuiteren, vangen en trappen.

  • Knutsel samen: knippen, plakken, verven.

  • Doe fijne opdrachten: kralen rijgen, koekjes uitsteken.


Schoolkinderen (6–12 jaar)

Wat gebeurt er?
Schoolkinderen verfijnen hun motoriek. Ze kunnen sporten, spelen in teams en leren schrijven of tekenen met meer precisie.

Zo kun je helpen:

  • Stimuleer sport of dans: laat je kind een sport kiezen die bij hem/haar past.

  • Moedig buitenspelen aan: fietsen, skeeleren, trampoline springen.

  • Plan actieve gezinsuitjes: wandelen, zwemmen, fietsen.

  • Oefen fijne motoriek met LEGO, knutselen of bordspellen.

  • Laat je kind tekenen, schrijven of een muziekinstrument proberen.


Tot slot

👉 Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Vergelijk niet te veel met anderen.
👉 Geef ruimte om te oefenen, maar houd plezier en spel centraal.
👉 Aanmoediging en complimentjes werken beter dan druk leggen.

Bewegen is groeien – fysiek, sociaal én emotioneel!

Neem contact op